'Adaptogen' An Ayurveda - Tulsi

'Adaptogen' An Ayurveda - Tulsi

Selamat datang ke ansuran kelima mengenai amalan perubatan Ayurveda, mungkin bentuk tertua didokumenkan perubatan di planet ini, dan rawatan semula jadi ia menggunakan. Dalam artikel ini fokus kami adalah "Holy Basil," atau Tulsi yang telah digunakan untuk beribu-ribu tahun di India untuk penyakit emosi dan fizikal.

Walaupun selasih ditanam di semua benua, Tulsi, atau selasih suci (Ocimum sanctum), adalah unik kepada benua kecil India. Kilang itu sendiri muncul sebagai pokok renek yang tumbuh sekitar 18 inci tinggi. Kepelbagaian tumbuhan Tulsi yang akan menentukan warna, yang terdapat dari hijau ke ungu dengan kecil, daun berbentuk bujur dan bunga lavender. Dalam daun ini adalah sumber yang kaya dengan minyak pati, termasuk eugenol, nerol, kapur barus, dan pelbagai terpenes dan flavonoid. Kepentingan minyak ini akan difahami kerana anda membaca.

Pertama sekali, Tulsi mempunyai ciri-ciri anti-oksida yang kuat yang meningkatkan keupayaan badan untuk melawan kerosakan sel radikal bebas. Jika anda telah membaca artikel yang lepas dalam siri ini, sekarang anda dapat melihat satu corak dalam Ayurveda. Amalaki, Halia, dan kini Tulsi semua berkongsi ciri-ciri anti-oksida yang dikenali untuk melawan 'mundur mudah dan kesan toksik penuaan, dan Ayurveda Perubatan kaya dengan ramuan botani tersebut.

Fikirkan tentang ini untuk seketika. Bilakah kali pertama anda mendengar istilah "radikal bebas" atau "anti-oxidant"? Mungkin sepuluh tahun yang lalu? Konsep-konsep ini telah dipopularkan pada perubatan barat dan pemakanan dalam dua dekad yang lalu. Kesusasteraan perubatan sejak itu memberi tumpuan kepada kerosakan oksidatif yang kita mengenakan ke atas badan kita melalui pemakanan, tekanan dan gaya hidup pilihan. Akibatnya, banyak "anti-penuaan" produk yang dipopularkan di pasaran. Perubatan Ayurvedic dan Timur telah dikenali selama berabad-abad bahawa ia adalah penting untuk mengekalkan keseimbangan yang sihat badan dan minda, yang merupakan sebab mengapa disiplin ini telah berkembang di seluruh dunia dan kini memeluk di Barat.

Tepat bagaimana amalan Ayurveda membantu dalam menyeimbangkan badan, minda dan semangat adalah kunci kepada artikel ini dan tajuk. Dalam kedua-dua Timur (Ayurveda & Cina) Ubat-ubatan Barat (Allopathic) dan, penyelidikan telah menemui terdapat sebatian dan bahan kimia tertentu yang memodulasi tindak balas badan terhadap tekanan. Maknanya, sebatian ini benar-benar membantu tubuh melawan kesan-kesan tekanan yang berterusan. Saya bercakap tentang tekanan dalaman, seperti pemakanan yang tidak wajar atau pemikiran berterusan negatif, serta tekanan luar, seperti bekerja pada tekanan tinggi, pekerjaan ganjaran rendah sebagai contoh.

Tulsi, seperti Amalaki yang dinyatakan sebelum ini, dianggap sebagai suatu 'adaptogen' yang benar-benar boleh membantu minda dan badan anda untuk mengimbangi semua tekanan diletakkan ke atasnya. Dengan cara bercakap, Tulsi mempunyai kesan menenangkan pada orang keseluruhan dan bertindak seperti bersamaan Ayurvedic ubat anti-kerisauan.

Selain itu, kajian penyelidikan baru-baru melancarkan satu pameran menarik manfaat kesihatan yang menyokong kegunaan tradisional Suci Basil. Tulsi mempunyai manfaat pernafasan besar mengekalkan kesihatan dada dan paru-paru, sebahagiannya melalui kesan-kesan anti-radang. Seperti yang kita tahu, proses keradangan adalah punca pelbagai penyakit, dan Tulsi juga membantu dalam pencegahan ulser gastrik dan penyakit gusi dan periodontal. Penyelidikan terkini, lebih-lebih lagi dalam Perubatan Timur, memberi tumpuan kepada penggunaan Tulsi dalam pencegahan dan rawatan penyakit kardiovaskular, kanser, Arthritis, Diabetes dan Dementia. Untuk mencari kajian klinikal tertentu, rujuk laman web PubMed di mana sehingga penyelidikan date pada semua herba Ayurveda boleh didapati.

Akhir sekali, apa yang orang-orang minyak yang dinyatakan di atas dalam Holy Basil dan faedah kesihatan mereka? Mereka minyak mempunyai peranan tertentu dalam mempertahankan terhadap jangkitan daripada bakteria, virus dan kulat, membuat Tulsi antiseptik diiktiraf secara meluas. Satu lagi corak yang anda mungkin perasan daripada siri rencana mengenai Ayurveda adalah luas dan berbeza penyakit ramuan botani yang semula jadi dirawat. Ini adalah hampir berlawanan jika anda telah dibangkitkan dalam budaya barat dan dengan Allopathic Perubatan sejak Peraturan sering salah satu ubat untuk satu penyakit. Jika salah satu ubat yang tidak berkesan atau sebahagiannya berkesan, maka kedua ditambah dan mungkin ketiga. Ramuan botani dalam Ayurveda adalah serba boleh dan bekerja secara sinergi, jelas aspek unik amalan ini perubatan.

Bagaimanakah seseorang boleh mencari Tulsi? Seperti halia dan kunyit yang dinyatakan dalam artikel yang lepas, Holy Basil dan minyak yang boleh didapati di Barat, Tulsi tidak seperti mana-mana seperti yang lain. Kedai-kedai makanan kesihatan semula jadi dan Perubatan Timur (Ayurveda & Cina) klinik mungkin mempunyai Tulsi dalam beberapa bentuk. Satu juga boleh tumbuh tumbuhan dari benih jika anda mempunyai cita-cita.

Terima kasih kerana membaca dan untuk maklumat lanjut mengenai Ayurveda dan produk membuat jalan mereka ke Barat, ikuti pautan di bawah.

Artikel berikut akan memperkenalkan anda kepada jawapan Ayurveda untuk penurunan berat badan dan botani pembakaran lemak yang luar biasa yang bertanggungjawab untuk ini. Sehingga itu, menikmati dan, hari gembira yang sihat.

Untuk Kesihatan Anda Dan Umur Panjang,

Dr Kevin Rosi

Tidak ada komentar:

Posting Komentar