Banyak Kelebihan Kemenyan Minyak

Banyak Kelebihan Kemenyan Minyak

Kemenyan adalah resin yang diperolehi daripada pokok Boswellia, yang ditemui di Afrika Utara, Timur Tengah, dan beberapa negara Asia. Minyak Kemenyan telah dicari selama lebih 5000 tahun bagi faedah-faedahnya. Ia didapati dalam makam Raja Tut, dan ia disebut dalam kisah kelahiran Kristus sebagai hadiah daripada salah satu daripada orang-orang bijaksana yang datang berjumpa raja baru dilahirkan. Bagi kebanyakan kita dalam budaya Barat kemenyan adalah agak tidak diketahui, tetapi ahli sains hari ini telah menemui banyak manfaat bahawa bahan ini menyediakan, yang membawa kita memahami mengapa ia pernah bernilai sebanyak emas.

Bukan sahaja kemenyan digunakan untuk pelbagai masalah kulit seperti kedutan, luka, parut, kulit kering, dan pelepasan sakit otot, tetapi terdapat juga beberapa kajian universiti baru-baru ini yang menunjukkan manfaat perubatan kemenyan untuk isu-isu seperti artritis , kebimbangan dan juga kanser.

Kemenyan telah digunakan dalam banyak kebudayaan sebagai kemenyan, kerana ia dikatakan menghasilkan keadaan tenang. Pada tahun 2008 ahli-ahli sains di Universiti Johns Hopkins dan Hebrew University of Jerusalem mendapati bahawa terdapat sebenarnya mungkin sesuatu untuk ini, termasuklah bahawa kemenyan sebenarnya membuat melegakan gejala-gejala kemurungan dan keresahan. Penyelidikan yang diterbitkan dalam 20 Mei 2008 isu FASEB Journal, mendapati bahawa kesan positif adalah disebabkan oleh elemen dalam minyak kemenyan dipanggil acetate incensole. Gerald Weissman daripada FASEB Journal berkata, "Penemuan asetat bagaimana incensole, suci dari kemenyan, kerja-kerja ke atas sasaran tertentu dalam otak juga akan membantu kita memahami penyakit sistem saraf."

Penemuan kemenyan sebagai penawar semula jadi untuk keresahan dan kemurungan adalah sangat cerah, tetapi saintis mendapati bahawa ia mungkin mempunyai lebih banyak manfaat daripada orang direalisasikan. Pada tahun 2006, Virgina-Maryland Kolej Perubatan Veterinar mendapati bahawa kemenyan membantu mengurangkan saiz lesi kanser kulit kuda. John Roberts, Pengarah Pusat kolej untuk Perbandingan Onkologi digunakan kemenyan topically dan mendapati bahawa rawatan dihapuskan sel-sel kanser kecil dan dikurangkan tumor yang lebih besar. Robertson berkata, ".... perubatan kuno ini mungkin mempunyai kegunaan moden penting bagi kemoterapi keganasan tidak boleh dibedah."

Satu lagi kajian yang dilakukan di Universiti Oklahoma mengeluarkan data mengenai kesan kemenyan ke sel-sel kanser pundi kencing. Ia mendedahkan bahawa kemenyan bukan sahaja dapat membezakan antara sel-sel pundi kencing normal dan sel-sel kanser, tetapi ia juga boleh membantu menghalang daya maju sel kanser. Kajian itu menyatakan, "Micro-lokasi dan analisis bioinformatik dicadangkan pelbagai laluan yang boleh diaktifkan oleh minyak kemenyan untuk mendorong pundi kencing kematian sel kanser." 1

Kepelbagaian manfaat minyak kemenyan adalah mengejutkan. Bukan sahaja ia ditunjukkan mempunyai potensi dengan mengurangkan sel-sel kanser, tetapi kajian yang lain menunjukkan bahawa ekstrak kemenyan dari pelbagai tertentu pokok Boswellia Serrata yang dipanggil, boleh melegakan gejala-gejala osteoarthritis.2 Dr. Siba Raychaudhuri dari University of California, Davis menyatakan bahawa pasukan mereka telah menumpukan perhatian kepada bahan tertentu dalam kemenyan dipanggil AKBA yang telah terbukti mempunyai ciri-ciri anti-radang yang kuat. Pasukan UC Davis telah menguji borang ini kemenyan kerana ia telah terbukti amat berkesan tanpa sebarang kesan sampingan yang buruk rawatan lain yang dimiliki. Penyelidikan mereka termasuk kajian double-blind dengan kawalan plasebo dan telah dilakukan ke atas tujuh puluh pesakit. Pasukan itu berharap selepas pemprosesan keputusan ujian mereka dan mengulas bahawa kemenyan "telah terbukti mempunyai kesan buruk yang besar pada pesakit osteoarthritis kami. Ia adalah selamat untuk kegunaan manusia dan juga untuk penggunaan jangka panjang."

Minyak Kemenyan adalah bahan yang baik untuk mempunyai di atas rak untuk pelbagai masalah kesihatan. Ia adalah bahan yang sangat berguna untuk produk penjagaan kulit buatan sendiri dan juga satu pendirian sahaja rawatan untuk pelbagai masalah kulit, artritis, dan kanser. Tidak hairanlah jika ia telah lama dianggap sebagai hadiah yang sesuai untuk orang-orang bijaksana dan raja-raja!

Nota
1. Kajian ini telah diterbitkan dalam jurnal, Pelengkap dan Alternatif Perubatan, pada 18 Mac, 2009.
2. Kajian ini berasal dari University of California, Davis, yang diketuai oleh Siba Raychaudhuri dan telah dibincangkan dalam artikel dalam 30 Jul 2008 edisi Washington Post.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar