Kegunaan Bawang Putih dalam Perubatan Rakyat

Kegunaan Bawang Putih dalam Perubatan Rakyat

Bawang putih dikenali di seluruh dunia dengan nama yang berbeza. Perkataan "bawang putih" berasal dari bahasa Inggeris lama dan bermaksud "leek tombak". Di China, bawang putih yang dikenali sebagai "Syun tauh" dan "Da Suan" dan dalam Ayruveda, ia dipanggil, Rasona (tidak sah rasa masam) dan Ugraghandhi (satu yang bau pedas).

Orang-orang Mesir menyembah bawang putih sebagai dewa dan orang Yunani digunakan untuk menyenangkan hati tuhan-tuhan. Bawang putih telah wujud manusia sejak ciptaan bertulis, dan tumbuh-tumbuhan manfaat dalam masakan dan perubatan boleh didapati di tulisan-tulisan Sumeria dan Ibrani. Ia juga menulis tentang oleh Musa, kerana dia memberitahu kaumnya meratapi kehilangan bawang putih kerana mereka meninggalkan Mesir.

Kita semua tahu apa bawang putih biasa kelihatan seperti. Ulas berisi, bunched bersama dikelilingi oleh kulit flakey putih. Sesiapa yang telah menggunakan bawang putih juga boleh memberitahu anda bagaimana ia berbau, yang aroma pedas kuat yang membuka saluran pernafasan anda dan whets selera anda. Ia tidak hairanlah mengapa orang dahulu kala fikir ia adalah bernilai menyebut.

Bawang putih telah digunakan secara tradisional untuk tujuan yang berbeza

Di India, ia telah digunakan untuk merawat jangkitan cacing, masalah kulit dan libido rendah. Pakar-pakar perubatan Ayruvedic juga mengesyorkan kepada membantu meningkatkan anda kulit, memperbaiki penglihatan, menguatkan tulang dan sendi, memperbaiki penghadaman dan mengawal pergerakan usus. Mereka juga percaya bawang putih untuk menjadi sihat untuk jantung dan memberi manfaat dalam kes-kes penyakit jantung.

Kuasa antibiotik
Bawang putih telah dipanggil "antibiotik semulajadi". Ia telah lama digunakan sebagai antiseptik dan amat berkesan terhadap kulat, yis dan jangkitan virus Bawang putih telah digunakan di hospital-hospital bidang tentera semasa Perang Dunia 1, disebut-sebut oleh Louis Pasteur pada lewat 1800-an dan juga digunakan untuk membantu menghalang antraks dalam lembu.

Ekspektoran
Makan bawang putih boleh membantu anda menghasilkan lebih banyak kahak dan membantu anda batuk dengan lebih berkesan. Ia menjadikan ubat yang hebat untuk batuk, serak kerongkong, gangguan pernafasan dan paru-paru apa-apa lagi yang berkaitan. Oleh kerana ia adalah ekspektoran yang baik, bawang putih juga merupakan ubat yang baik untuk batuk kokol serta bronkitis kronik.

Mengurangkan Kolesterol
Sains adalah penangkapan sehingga apa yang dahulu sudah tahu. Lebih kertas kerja saintifik sedang dihasilkan sehari-hari yang menunjukkan bahawa agen bioaktif dalam bawang putih boleh membantu untuk mengurangkan kolesterol serta tahap trigliserida dalam darah. Ia juga membantu dengan kepekatan platelet, dan membantu melambatkan kadar pembekuan darah. Ia juga mengandungi antioksidan.

Merendahkan tekanan darah
Kajian klinikal juga telah membuktikan bahawa bawang putih boleh tekanan darah rendah dan berkesan membantu jantung pulih lebih cepat. Ia juga memudahkan kekejangan arteri kecil dan mengurangkan jumlah tekanan kepada mereka.

Masalah penghadaman
Memakan bawang putih merangsang tindakan peristalsis dan rembesan jus pencernaan dengan itu kiliran selera makan. Ia juga boleh membersihkan badan daripada toksin dan bahan antimikrob yang menjadikan ia sesuai untuk jangkitan usus.

Gangguan kulit
Bawang putih membantu membersihkan darah dan boleh mengurangkan kesan jangkitan kulit yang kecil

Cancer
Kajian menunjukkan bahawa makan bawang putih secara tetap boleh membantu mengurangkan risiko kanser tertentu, iaitu esofagus, kolon, dan kanser perut. Para penyelidik percaya bahawa ini adalah kerana keupayaannya allicin untuk mengurangkan pembentukan sebatian karsinogenik.

Mati pucuk
Bawang putih boleh membantu meningkatkan peredaran darah dan kajian telah menunjukkan bahawa ia boleh membantu merangsang pengeluaran nitrik oksida synthase, enzim fikir bertanggungjawab ereksi.

Kehamilan
Makan bawang putih semasa hamil boleh membantu mengurangkan risiko peningkatan tekanan darah dan kajian mata kepada bawang putih sebagai satu cara untuk membantu meningkatkan berat kelahiran bayi.

Herpes
Kajian juga mendapati bahawa permohonan lisan atau topikal bawang putih atau ekstrak bawang putih boleh membantu mengurangkan wabak.

Kesan sampingan:
Bawang putih boleh menyebabkan pedih ulu hati dan kembung perut. Orang di antikoagulan perlu pertama berbincang dengan doktor mereka sebelum mengambil bawang putih kerana bawang putih itu sendiri adalah antikoagulan yang. Menggosok bawang putih pada kulit boleh menyebabkan terbakar dan mengelupas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar